Senin, 01 Februari 2010

CARA BACA YASSIN YANG BETUL...

Beberapa bulan lepas, Surau DarusSaadah di Keramat Permai telah mengadakan ceramah umum mengenai Isra’ Mikraj oleh Ustaz Abdullah Mahmud.Berikut ini dicatatkan sedikit sebanyak intipati ceramah yang disampaikan untuk ilmu dan panduan bersama :-

Menurut Ustaz, masyarakat Melayu telah lama buat salah dalam ‘membantu’ seseorang menghadapi saat sakaratul maut.

Telah menjadi kebiasaan orang Melayu Islam di Malaysia, kita akan mengelilingi orang yang tengah sakit tenat dan nazak dengan masing2 membaca surah Yaasin, dengan bacaan yang tersendiri dan bermacam2 ragam (ada yang baca dengan tartil, tetapi ada juga yang baca dengan laju macam nak lumba F1).



Perbuatan sebegini sebenarnya mungkin akan menjadikan orang yang tengah nazak merasa lebih kelam kabut (kerana menurut ustaz sebelum datangnya kematian, kita akan ‘disibukkan’ dengan segala macam gambaran perbuatan kita di dunia).

Kaedah yang sepatutnya diamalkan (seperti yang diajar oleh ustaz tersebut) ialah:-

•Lantik seorang yang bacaan al-quran nya paling baik (dari segi tajwid dan fasohah) untuk membaca surah Yaasin- yang lain2 bolehlah bersama2 buat semakan bacaan.
•Sebaik2nya orang yang dilantik itu adalah ANAK ataupun SAUDARA TERDEKAT yang mempunyai perasaan kasih pada orang yang sedang tenat/nazak.
•Merenung wajah orang tengah nazak tersebut sebelum surah Yasin dibacakan. Ini adalah untuk menimbulkan rasa belas kasihan dan mudah2an berkat daripada surah yang dibaca itu, boleh membantu memudahkan pencabutan nyawa si pesakit tersebut.
•Membaca 3 hingga 4 ayat Surah Yaasin, berhenti, dan menolong (menuntun) beliau untuk mengucap “Laa ila ha illallah”.
•Kemudian menyambung semula bacaan, baca 3 hingga 4 ayat, berhenti lagi, dan menolong beliau mengucap “Laa ila haillallah” lagi.
•Diteruskan sehinggalah beliau menghembuskan nafas yang terakhir.


Semoga ini dapat meningkatkan lagi ilmu pengetahuan kita dalam ‘membantu’ saudara mara atau mak ayah kita dalam menghadapi saat2 getir sakaratul maut.

Dan semoga kita mendapatsegala rahmat serta hidayah NYA dalam membuat amal kebajikan dengan cara yang betul dan bukannya semata2 melalui ikut-ikutan/adat.

Amiinnn…

Panjang2kanlah artikel ini pada rakan2 dan sanak saudara utk kebaikan kita bersama.
Wassalam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar