Taubat dan penlajaran  melalui perkataan.
Tahap-tahap dan peringkat-peringkat perubahan kerohanian telah pun  disebut. Perlu ditegaskan bahawa setiap peringkat dicapai terutamanya  dengan taubat. Bolehlah dipelajari cara bertaubat dengan orang yang  mengetahui cara berbuat demikian dan yang telah sendirinya bertaubat.
Taubat yang sebenar dan menyeluruh merupakan langkah pertama di dalam  perjalanan.
“(Ingatlah) tatkala orang-orang kafir itu adakan dalam hati mereka  kesombongan (iaitu) kesombongan jahiliah. Lalu Allah turunkan  ketenteraman atas rasul-Nya dan atas mukmin. Dan Dia wajibkan mereka  (ucapkan) perkataan menjaga keselamatan (taubat) kerana mereka lebih  berhak dengan itu, dan memang (mereka) ahlinya, dan adalah Allah  mengetahui tiap sesuatu”. (Surah Fath, ayat 26).
Keadaan takutkan Allah mempunyai maksud yang sama dengan kalimah “La  ilaha illa Llah” – tiada Tuhan, tiada apa-apa, kecuali Allah. Bagi orang  yang mengetahui ini akan ada perasaan takut kehilangan-Nya, kehilangan  Perhatian-Nya, Cinta-Nya, Ampunan-Nya ; dia takut dan malu melakukan  kesalahan sedangkan Dia melihat, dan takutkan azab-Nya. Jika seseorang  itu tidak berkeadaan demikian dia perlu mendapatkaan orang yang takutkan  Allah dan menerima keadaan takutkan Allah itu daripada orang berkenaan.
Sumber dari mana perkataan itu diterima mestilah bersih dan suci  daripada segala-galanya kecuali Allah, dan sesiapa yang menerimanya  mestilah ada kebolehan untuk membedakan antara perkataan orang yang suci  hatinya dengan perkataan orang awam. Penerimanya mestilah sadar cara  perkataan itu diucapkan, karena perkataan yang bunyinya sama mungkin  mempunyai maksud yang jauh berbeda.
Tidak mungkin perkataan yang datangnya daripada sumber yang asli sama  dengan perkataan yang datangnya daripada sumber lain.
Hatinya menjadi hidup bila dia menerima benih tauhid daripada hati yang  hidup kerana benih yang demikian sangat subur, itulah benih kehidupan.  Tidak ada yang tumbuh daripada benih yang kering lagi tiada kehidupan.
Kalimat suci “La ilaha illa Llah” disebut dua kali di dalam Quran  menjadi bukti.
“(Kerana) apabila dikata kepada mereka “Tiada Tuhan melainkan Allah”  mereka menyombong. Dan mereka berkata, ‘Apakah kami mesti tinggalkan  tuhan-tuhan kami buat (mengikut) seorang ahli syair dan gila?” (Surah  Shaaffaat. Ayat 35 & 36).
Ini adalah keadaan orang awam yang baginya rupa luar termasuk kewujudan  zahirnya adalah tuhan-tuhan. Allah Subhaanahu Wa Ta'ala berfirman ;
“Oleh itu Ketahuilah bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah. Dan  mintalah perlindungan bagi buah amal kamu, dan bagi mukmin dan mukminat,  dan Allah mengetahui tempat usaha kamu (di siang hari) dan tempat  kembali kamu (pada malam hari)”. (Surah Muhammad, ayat 19).
Firman Allah ini menjadi panduan kepada orang-orang beriman yang tulen  yang takutkan Allah.
Sayidina Ali r.a meminta Rasulullah Shallallahu Aalaihi Wasallam  mengajarkan kepadanya cara yang mudah, paling bernilai, paling cepat  kepada keselamatan.
Rasulullah Shallallahu Aalaih Wasallam menanti Jibrail memberikan  jawabannya daripada sumber Ilahi. Jibrail datang dan mengajarkan  Rasulullah Shallallahu Aalaih Wasallam mengucapkan “La ilaha” sambil  memalingkankan mukanya yang diberkati ke kanan, dan mengucapkan “illa  Llah” sambil memalingkan mukanya ke kiri, ke arah hati sucinya yang  diberkati.
Jibrail mengulanginya tiga kali; Nabi Shallallahu Aalaih Wasallam   mengulanginya tiga kali dan mengajarkan yang demikian kepada Sayidina  Ali r.a dengan mengulanginya tiga kali juga. Kemudian Rasulullah  Shallallahu Aalaihi Wasallam mengajarkan yang demikian kepada  sahabat-sahabat .
Sayidina Ali r.a merupakan orang yang pertama bertanya dan menjadi orang  yang pertama diajarkan.
Kemudian satu hari selepas kembali daripada peperangan, Nabi shallallahu  Aalaihi Wasallam besabda kepada pengikut-pengikut nya :  “Kita baharu  kembali daripada peperangan yang kecil untuk menghadapi peperangan yang  besar”. Rasulullah Shallallahu Aalaihi Wasallam  merujukkan kepada  perjuangan dengan ego diri sendiri (Hawa nafsu), keinginan yang rendah  yang menjadi musuh kepada penyaksian kalimat tauhid. Rasulullah  Shallallahu Aalaihi Wasallam bersabda, “Musuh kamu yang paling besar ada  di bawah rusuk kamu”.
Cinta Ilahi tidak akan hidup sehinggalah musuhnya, hawa nafsu badaniah  kamu, mati dan meninggalkan kamu.
Mula-mulanya kamu mesti bebas daripada ego kamu yang menyeret kamu  kepada kejahatan. Kemudian kamu akan mula memiliki suara hati yang belum  penuh, walaupun kamu masih belum bebas sepenuhnya daripada dosa. Kamu  akan memiliki perasaan mengkritik diri sendiri – tetapi ia belum  mencukupi. Kamu mesti melepasi tahap tersebut kepada peringkat di mana  hakikat yang sebenarnya dibukakan kepada kamu, kebenaran tentang benar  dan salah. Kemudian kamu akan berhenti melakukan kesalahan dan akan  hanya melakukan kebaikan. Dengan demikian diri kamu akan menjadi bersih. 
Di dalam menentang hawa nafsu dan tarikan badan kamu, kamu mestilah  melawan nafsu kehewanan – kerakusan, terlalu banyak tidur, pekerjaan  yang sia-sia – dan menentang sifat-sifat hewan liar di dalam diri kamu –  kekejian, marah, kasar dan berkelahi. Kemudian kamu mesti usahakan  membuang perangai-perangai ego yang jahat, takabur, sombong, dengki,  dendam, tamak dan lain-lain penyakit tubuh dan hati kamu. Cuma orang  yang berbuat demikian yang benar-benar bertaubat dan menjadi bersih,  suci murni dan tulen.
“Sesungguhnya Allah kasih kepada orang yang bertaubat dan memelihara  kesuciannya”. (Surah Al-Baqarah, ayat 222).
Dalam melakukan taubat seseorang itu mestilah mengambil perhatian supaya  penyesalannya tidak samar-samar dan tidak juga secara umum agar dia  tidak jatuh ke dalam ancaman Allah Subhaanahu Wa Ta'ala : “Tidak kira  berapa banyak mereka bertaubat mereka tidak sebenarnya menyesal. Taubat  mereka tidak diterima”.
Ini ditujukan kepada mereka yang hanya mengucapkan kata-kata taubat  tetapi tidak tahu sejauh mana dosa mereka, malah tidak mengambil  tindakan pembaikan dan pencegahan. Itulah taubat yang biasa, taubat  zahir yang tidak menusuk kepada puncak dosa. Ia adalah umpama orang yang  coba menghilangkankan rumput dengan memotong bahagian di atas tanah  tetapi tidak mencabut akarnya yang di dalam bumi. Tindakan yang demikian  membantu rumput untuk tumbuh dengan lebih segar. Orang yang bertaubat  dengan mengetahui kesalahannya dan puncak kesalahan itu berniat tidak  mengulanginya dan membebaskan dirinya daripada kesalahan itu, mencabut  akar pokok yang merusakkan itu. Cangkul yang digunakan untuk menggali  akarnya, puncak kepada dosa-dosa, ialah pengajaran kerohanian daripada  guru yang benar. Tanah mestilah dibersihkan sebelum ditanam pokok orkid.
“Dan Kami bawakan perumpamaan kepada manusia supaya mereka  memikirkannya”. (Surah Hasyr, ayat 21).
“Dia jualah Penerima taubat hamba-hamba-Nya dan mengampunkan dosa, dan  Dia mengetahui apa yang kamu kerjakan”. (Surah Syura, ayat 25).
“Kecuali orang yang bertaubat dan beriman dan mengerjakan amal salih,  maka mereka itu Allah tukarkan kejahatan mereka dengan kebaikan kerana  adalah Allah itu Pengampun, Penyayang”. (Surah Furqaan, ayat 70).
Ketahuilah taubat yang diterima tandanya ialah seseorang itu tidak lagi  jatuh ke dalam dosa tersebut.
Ada dua jenis taubat, taubat orang dan taubat mukmin sejati. Orang awam  berharap meninggalkan kejahatan dan masuk kepada kebaikan dengan cara  mengingati Allah dan mengambil langkah usaha bersungguh-sungguh,  meninggalkan hawa nafsunya dan kesenangan badannya dan menekankan  egonya. Dia mesti meninggalkan keegoannya yang ingkar terhadap peraturan  Allah dan masuk kepada taat. Itulah taubatnya yang menyelamatkannya  dari neraka dan memasukkannya ke dalam syurga.
Orang mukmin sejati, hamba Allah yang tulen, berada di dalam suasana  yang jauh berbeza. Mereka berada pada makam makrifat yang jauh lebih  tinggi daripada makam orang awam yang paling baik. Sebenarnya bagi  mereka tidak ada lagi anak tangga untuk dipanjat; mereka telah sampai  kepada kehampiran dengan Allah. Mereka telah meninggalkan kesenangan dan  nikmat dunia ini dan menikmati kelazatan alam kerohanian – rasa  kehampiran dengan Allah, nikmat menyaksikan Zat-Nya dengan mata  keyakinan.
Perhatian orang awam tertuju kepada dunia ini dan kesenangan mereka  adalah merasai nikmat kebendaan dan kewujudan kebendaannya. Malah, jika  kewujudan kebendaan manusia dan dunia merupakan satu kesilapan begitu  jugalah nikmat dan kecacatan yang paling baik daripadanya. Kata-kata  yang diucapkan oleh orang arif, “Kewujduan dirimu merupakan dosa,  menyebabkan segala dosa menjadi kecil jika dibandingkan dengannya”.  Orang arif selalu mengatakan bahawa kebaikan yang dilakukan oleh orang  baik-baik tidak mencapai kehampiran dengan Allah tidak lebih daripada  kesalahan orang yang hampir dengan-Nya. Jadi, bagi mengajar kita memohon  keampunan terhadap kesalahan yang tersembunyi yang kita sangkakan  kebaikan, Nabi s.a.w yang tidak pernah berdosa memohon keampunan  daripada Allah sebanyak seratus kali sehari. Allah Yang Maha Tinggi  mengajarkan kepada rasul-Nya:
“Pintalah perlindungan bagi buah amal kamu dan bagi mukmin dan  mukminat”. (Surah Muhamamd, ayat 19).
Dia jadikan rasul-Nya yang suci murni sebagai teladan tentang cara  bertaubat – dengan merayu kepada Allah supaya menghilangkan ego  seseorang, sifat-sifatnya dan dirinya, semuanya pada diri seseorang,  mencabut kewujudan diri seseorang. Inilah taubat yang sebenarnya.
Taubat yang demikian meninggalkan segala-galanya kecuali Zat Allah, dan  berazam untuk kembali kepada-Nya, kembali kepada kehampiran-Nya untuk  melihat Wajah Ilahi. Nabi s.a.w menjelaskan taubat yang demikian dengan  sabda baginda s.a.w, “Ada sebahagian hamba-hamba Allah yang tulen yang  tubuh mereka berada di sini tetapi hati mereka berada di sana, di bawah  arasy”. Hati mereka berada pada langit kesembilan, di bawah arasy Allah  kerana penyaksian suci terhadap Zat-Nya tidak mungkin berlaku pada alam  bawah.
Di sini hanya kenyataan atau penzahiran sifat-sifat suci-Nya yang dapat  disaksikan, memancar ke atas cermin yang bersih kepunyaan hati yang  suci. Saidina Umar r.a berkata, “Hatiku melihat Tuhanku dengan cahaya  Tuhanku”. Hati yang suci adalah cermin di mana keindahan, kemuliaan dan  kesempurnaan Allah memancar. Nama lain yang diberi kepada suasana ini  ialah pembukaan (kasyaf), menyaksikan sifat-sifat Ilahi yang suci.
Bagi memperolehi suasana tersebut, untuk membersihkan dan menyinarkan  hati, perlulah kepada guru yang matang, yang di dalam keesaan dengan  Allah, yang disanjung dan dimuliakan oleh semua, dahulu dan sekarang.  Guru berkenaan mestilah telah sampai kepada makam kehampiran dengan  Allah dan dihantar balik ke alam rendah oleh Allah untuk membimbing dan  menyempurnakan mereka yang layak tetapi masih mempunyai kecacatan.
Di dalam penurunan mereka untuk melakukan tugas tersebut wali-wali Allah  mestilah berjalan Sesuai dengan sunnah Rasulullah s.a.w dengan  mengikuti teladan baginda s.a.w, tetapi tugas mereka berlainan dengan  tugas rasul. Rasul diutuskan untuk menyelamatkan orang ramai dan juga  orang-orang yang beriman. Guru-guru tadi pula tidak dihantar untuk  mengajar semua orang tetapi hanyalah sebilangan yang dipilih sahaja.  Rasul-rasul diberi kebebasan dalam menjalankan tugas mereka, sementara  wali-wali yang mengambil tugas sebagai guru mesti mengikuti jalan  rasul-rasul dan nabi-nabi.
Guru kerohanian yang mengaku diri mereka merdeka, menyamakan dirinya  dengan nabi, jatuh kepada kesesatan dan kekufuran. Bila Nabi s.a.w  mengatakan sahabat-sahabat baginda yang arif adalah umpama nabi-nabi  Bani Israil, baginda memaksudkan lain daripada ini – kerana nabi-nabi  yang datang selepas Musa a.s semuanya mengikuti prinsip agama yang  dibawa oleh Musa a.s. Mereka tidak membawa peraturan baharu. Mereka  mengikuti undang-undang yang sama. Seperti mereka juga orang-orang arif  dari kalangan umat Nabi Muhammad s.a.w yang bertugas membimbing  sebahagian daripada orang-orang suci yang dipilih, mengikuti  kebijaksanaan Nabi s.a.w, tetapi menyampaikan perintah dan larangan  dengan cara baharu yang berbeza, terbuka dan jelas, menunjukkan kepada  murid-murid mereka dengan perbuatan yang mereka kerjakan pada masa dan  keadaan yang berlainan. Mereka memberi dorongan kepada murid-murid  mereka dengan menunjukkan kelebihan dan keindahan prinsip-prinsip agama.  Tujuan mereka ialah membantu pengikut-pengikut mereka menyucikan hati  yang menjadi tapak untuk membena tugu makrifat.
Dalam semua itu mereka mengikut teladan daripada pengikut-pengikut  Rasulullah s.a.w yang terkenal sebagai ‘golongan yang memakai baju bulu’   yang telah meninggalkan semua aktiviti keduniaan untuk berdiri di  pintu Rasulullah s.a.w dan berada hampir dengan baginda. Mereka  menyampaikan khabar sebagaimana mereka menerimanya secara langsung  daripada mulut Rasulullah s.a.w. Dalam kehampiran mereka dengan  Rasulullah s.a.w mereka telah sampai kepada peringkat di mana mereka  boleh bercakap tentang rahsia israk dan mikraj Rasulullah s.a.w sebelum  baginda membuka rahsia tersebut kepada sahabat-sahabat baginda.
Wali-wali yang menjadi guru memiliki kehampiran yang serupa dengan Nabi  s.a.w dengan Tuhannya. Amanah dan penjagaan terhadap ilmu ketuhanan yang  serupa dianugerahkan kepada mereka. Mereka merupakan Pemegang  sebahagian  daripada kenabian, dan diri batin mereka selamat di bawah  penjagaan Rasulullah s.a.w.
Tidak semua orang yang memiliki ilmu berada di dalam keadaan tersebut.  Mereka yang sampai ke situ adalah yang lebih hampir kepada Rasulullah  s.a.w daripada anak-anak dan keluarga mereka sendiri dan mereka adalah  umpama anak-anak kerohanian Rasulullah s.a.w yang hubungannya lebih erat  daripada hubungan darah. Mereka adalah pewaris sebenar kepada Nabi  s.a.w. Anak yang sejati memiliki zat dan rahsia bapanya pada rupa  zahirnya dan juga pada batinnya. Nabi s.a.w menjelaskan rahsia ini,  “Ilmu khusus adalah umpama khazanah rahsia yang hanya mereka yang  mengenali Zat Allah boleh mendapatkannya. Namun bila rahsia itu  dibukakan orang yang mempunyai kesedaran dan ikhlas tidak menafikannya”.
Ilmu tersebut dimasukkan kepada Nabi s.a.w pada malam baginda s.a.w  mikraj kepada Tuhannya. Rahsia itu tersembunyi di dalam diri baginda di  sebalik tiga ribu tabir hijab. Baginda s.a.w tidak membuka rahsianya  melainkan kepada sebahagian pengikut baginda yang sangat hampir dengan  baginda. Melalui penyebaran dan keberkatan rahsia inilah Islam akan  terus memerintah sehingga ke hari kiamat.
Pengetahuan batin tentang yang tersembunyi membawa seseorang kepada  rahsia tersebut. Sains, kesenian dan kemahiran keduniaan adalah umpama  kerangka kepada pengetahuan batin. Mereka yang memiliki pengetahuan  kerangka itu bolehlah mengharapkan satu hari nanti mereka diberi  kesempatan untuk memiliki apa yang di dalam kerangka. Sebahagian  daripada mereka yang berilmu memiliki apa yang patut dimiliki oleh  seorang manusia secara umumnya sementara sebahagian yang lain menjadi  ahli dan memelihara ilmu tersebut daripada hilang. Ada golongan yang  menyeru kepada Allah dengan nasihat yang baik. Sebahagian daripada  mereka mengikuti sunnah Nabi s.a.w dan dipimpin oleh Saidina Ali r.a.  yang menjadi pintu kepada gedung ilmu yang melaluinya masuklah mereka  yang menerima undangan dari Allah.
“Serulah ke jalan Tuhanmu dengan bijaksana dan nasihat dan bantahlah  mereka dengan cara yang lebih baik”. (Surah Nahl, ayat 125).
Maksud dan perkataan mereka adalah sama. Perbezaan pada zahirnya  hanyalah pada perkara-perkara terperinci dan cara pelaksanaannya.
Sebenarnya ada tiga makna yang kelihatan sebagai tiga jenis ilmu yang  berbeza – dilakukan secara berbeza, tetapi menjurus kepada yang satu  Sesuai dengan sunnah Rasulullah s.a.w. Ilmu dibahagikan kepada tiga yang  tidak ada seorang manusia boleh menanggung keseluruhan beban ilmu itu  juga tidak berupaya mengamalkan dengan sekaliannya.
Bahagian pertama ayat di atas “Serulah ke jalan Tuhanmu dengan bijaksana  (hikmah)”, Sesuai dengan makrifat, zat dan permulaan kepada segala  sesuatu, pemiliknya mestilah sebagaimana Nabi s.a.w beramal Sesuai  dengannya. Ia hanya dikurniakan kepada lelaki sejati yang berani,  tentera kerohanian yang akan mempertahankan kedudukannya dan  menyelamatkan ilmu tersebut. Nabi s.a.w bersabda, “Kekuatan semangat  lelaki sejati mampu menggoncang gunung”. Gunung di sini menunjukkan  keberatan hati sesetengah manusia. Doa lelaki sejati yang menjadi  tentera kerohanian dimakbulkan. Bila mereka menciptakan sesuatu ia  berlaku, bila mereka mahukan sesuatu hilang maka ia pun hilang.
“Dia kurniakan hikmah kepada sesiapa yang Dia kehendaki, dan Barangsiapa  dikurniakan hikmah maka sesungguhnya dia telah diberi kebajikan yang  banyak”. (Surah Baqarah, ayat 269).
Jenis kedua ialah ilmu zahir yang disebut Quran sebagai “seruan yang  baik”. Ia menjadi kulit kepada hikmah kebijaksanaan rohani. Mereka yang  memilikinya menyeru kepada kebaikan, mengajar manusia berbuat baik dan  meninggalkan larangan-Nya. Nabi s.a.w memuji mereka. Orang yang berilmu  menyeru dengan lemah lembut dan baik hati, sementara yang jahil menyeru  dengan kasar dan kemarahan.
Jenis ketiga ialah ilmu yang menyentuh kehidupan manusia di dalam dunia.  Ia disebut sebagai ilmu agama (syariat) yang menjadi sarang kepada  hikmah kebijaksanaan (makrifat). Ia adalah ilmu yang diperuntukkan  kepada mereka yang menjadi pemerintah manusia; menjalankan keadilan ke  atas sesama manusia; pentadbiran manusia ke atas sesama manusia.  Bahagian terakhir ayat Quran yang di atas tadi menceritakan tugas mereka  “dan berbincanglah dengan mereka dengan cara yang lebih baik”. Mereka  ini menjadi kenyataan kepada sifat Allah “al-Qahhar” Yang Maha Keras.  Mereka berkewajipan menjaga peraturan di kalangan manusia selaras dengan  hukum Tuhan, seumpama sabut melindungi tempurung dan tempurung  melindungi isi.
Nabi s.a.w menasihatkan, “Biasakan dirimu berada di dalam majlis  orang-orang arif, taatlah kepada pemimpin kamu yang adil. Allah Yang  Maha Tinggi menghidupkan hati dengan hikmah seperti Dia jadikan bumi  yang mati hidup dengan tumbuh-tumbuhan dengan menurunkan hujan”. Baginda  s.a.w juga bersabda, “Hikmah adalah harta yang hilang bagi orang yang  beriman, dikutipnya di mana sahaja ditemuinya”.
Malah perkataan yang diucapkan oleh manusia biasa datangnya daripada Loh  Terpelihara menurut hukum Allah terhadap segala perkara daripada awal  hingga akhir. Loh itu disimpan pada alam tinggi pada akal asbab tetapi  perkataan diucapkan menurut makam seseorang. Perkataan mereka yang telah  mencapai makam makrifat adalah secara langsung daripada alam tersebut,  makam kehampiran dengan Allah. Di sana tidak ada perantaraan.
Ketahuilah bahawa semua akan kembali kepada asal mereka. Hati, zat,  mesti dikejutkan; jadikan ianya hidup untuk mencari jalan kembali kepada  asalnya yang suci murni. Ia mesti mendengar seruan. Seseorang mesti  mencari orang yang orang yang daripadanya seruan itu muncul, melaluinya  zahir seruan. Itulah guru yang sebenar. Ini merupakan kewajipan bagi  kita. Nabi s.a.w bersabda, “Menuntut ilmu wajib bagi setiap orang Islam  lelaki dan perempuan”. Ilmu tersebut merupakan peringkat terakhir semua  ilmu, itulah ilmu makrifat, ilmu yang akan membimbing seseorang kepada  asalnya, yang sebenar (hakikat). Ilmu yang lain perlu menurut sekadar  mana keperluannya. Allah menyukai mereka yang meninggalkan cita-cita dan  angan-angan kepada dunia, kemuliaan dan  kebesarannya, kerana  kepentingan duniawi ini menghalang seseorang kepada Allah.
“Katakanlah: “Aku tidak meminta kepadamu upah atas (menyampaikan)nya,  kecuali percintaan (kepadaku) lantaran kerabat”. (Surah Syura, ayat 23).
Ditafsirkan maksud perkataan “apa yang hampir dengan kamu” ialah datang  hampir dengan kebenaran.
Semoga bermanfaat bagi meningkatkan keimanan dan ketakwaan sesama umat.
Wallahul muwafiq Ilaa Aqwamith Tharieq.
Wasallamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
NB :
Bagi para sahabat sekalian Halal untuk dicopas serta disebarkan.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar